Vielä helmikuun alussa en osannut odottaa miten nopeasti asiat voivatkaan muuttua ja kehittyä. Uudenvuodenlupaukset, suunnitelmat ja tavoitteet oli lyöty lukkoon, sekä katse kohti tulevaisuutta ja suunta vahvasti ylöspäin. Vuoden 2020 oli tarkoitus olla se läpimurtovuosi nappulaliigasta isommille ja vihreämmille kentille. Pohjatyöt tätä varten oli jo tehty: koulutus paketissa ja lippu korkealla. Mutta sitten tapahtuikin jotain…

Ensin meni kuntosali kiinni ja sitten peräjälkeen dominoefektinä alkoi yksi projekti toisen perään peruuntua. Huonot uutiset alkoivat tuntua yhä enemmän säännöiltä kuin poikkeuksilta. Paniikki rupesi jo nostamaan päätään ennen kuin sai vedettyä henkeä ja palauduttua takaisin maanpinnalle. Näin yrittäjän näkökulmasta korona-aalto iski vasten kasvoja nopeasti ja arvaamattoman voimakkaasti jo maaliskuun alussa muiden vielä ihmetellessä tilannetta. Uusia projekteja ei enää alkanutkaan aikaisempaan tapaan ja jo tehdyt suunnitelmat sai heittää suoraan roskakoriin. 

Samalla kuitenkin ymmärsin, etten ole ainoa joka on tässä tilanteessa,vaan korona vaikuttaa luultavasti meistä jokaiseen jollain tavoin. Tämän vuoksi emme ACE Consultingissa jääneet paikoillemme vaan aloimme aktiivisesti miettimään pienemmissä tiimeissä erilaisia tapoja auttaa vaikeuksiin joutuneita ihmisiä ja yrityksiä. Näimme tämän ongelman ennemminkin verkoston mahdollisuutena kuin haasteena niinpä tartuimme siihen kaikki yhdessä. Muutamien alustavien ideariihien tuloksena saatiin jo varsin nopeasti potentiaalisia ideoita listattua, joista sitten valitsimme meille sopivimmat sen perusteella, johon oli eniten osaamista ja intoa. 

Näin saikin alkunsa ”Corona Business Planner” -projekti, joka nimensä mukaisesti on suunnattu yrityksen johdolle päätöksenteon apuvälineeksi koronatilanteeseen. Rakennamme  tätä työkalua yhdessä asiakkaidemme kanssa suunnitellen, jotta he saisivat mahdollisimman kattavan ja jatkuvasti päivittyvän tilannekuvan koronaviruksen vaikutuksista Suomessa. Keräämme tietoa useista lähteistä ja analysoimme sen jäsennellysti asiakkaillemme.

Lisäksi työkalua on mahdollista muokata asiakasyrityksen tarpeita varten esimerkiksi lisäämällä muita tietokantalähteitä ja kehittämällä mallinnusta pidemmälle. Toivomme työkalun helpottavan asiakasyritystemme liiketoiminnan ennustamista ja antavan tukea esimerkiksi skenaariotyöskentelyyn. Kehitämme työkalua jatkuvasti eteenpäin vastataksemme paremmin vaikeuksiin joutuneiden yritysten tarpeisiin.

Kunnianhimoisen tiimin takana ovat itseni lisäksi Max Edin, Tom Aaltonen ja Tommi Laivuori. Kiitos teille kaikille mahtavasta ja tehokkaasta yhteistyöstä, sekä tuesta tämän kriisin aikana. Kiitos myös meidän kumppaneillemme ja asiakasyrityksille arvokkaasta ja positiivisesta palautteesta. Meihin voit olla yhteydessä, mikäli haluat kuulla lisää. 

Kun nyt palaan takaisin maaliskuisiin ajatuksiin, on outoa miettiä, että kyseinen hetki on johtanut tähän – olen mukana tekemässä jotain todella mielenkiintoista yhdessä muiden huipputyyppien kanssa. Tästä kaikesta olen erityisesti oppinut, että verkoston merkityksen huomaakin kunnolla kriisin aikana, kun tukea todella tarvitsee. Haluamme auttaa erityisesti muita yrittäjiä ja yrityksiä toimillamme koronan aikana. Yhdessä selviämme tästä.

Kirjoittaja on yrittäjä, joka kuulisi mielellään, miten voisi auttaa sinua ja yritystäsi.

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä ja varaa tapaaminen: [email protected] tai [email protected]

Photo by Luca Bravo on Unsplash

Kuvakaappaus ”Corona Business Planner” – näkymästä.